04/11/2023

5 chýb, ktoré nechcete urobiť počas Black Friday 

Vianoce a Black Friday sú kľúčovým obdobím pre e-commerce z pohľadu tržieb, ale aj budovania značky. V DODO sme pripravili prehľad, čomu sa vyvarovať z hľadiska logistiky. Doručenie tovaru hrá totiž podstatnú úlohu v tom, či sa k vám zákazníci vrátia aj po výpredajoch.

1. Otvorenie viac časových okien, než na koľko máte kapacitu

Ponúknuť zákazníkom doručenie v určitom čase je správny krok. Platí však, že menej je viac. Skôr ako umožníte výber z veľkého množstva časových okien, uistite sa, že máte kapacitu ich obslúžiť. Objednávky treba včas vychystať a následne doručiť. Oneskorenie môže poškodiť váš imidž u zákazníkov.  

Ako to vyriešiť: Otvárajte nové časové okná postupne a kontrolovane. 

Vyhnete sa tak zlým recenziám, záplave otázok na zákazníckej linke a aj poškodeniu reputácie. 

2. Kuriér nie je profík

Doručovateľ je možno jediný človek, s ktorým váš zákazník príde do styku. Skontrolujte preto, že sa správa a vyzerá ako profesionál a dokáže ovládať všetky potrebné nástroje a aplikácie. Stačí totiž maličkosť a zákazník nadobudne dojem, že s nákupom u vás urobil chybu. 

Ako to vyriešiť: Dôsledne vyškoľte kuriérov vrátane brigádnikov. 

Čisté oblečenie, milé správanie aj rýchle vybavenie vylepšujú dojem z vášho e-shopu. 

3. Nedostatočné zásoby

Čo budú ľudia nakupovať sa nedá určiť so 100 % istotou. Dopyt však môžete predikovať, čo sa vám vráti v podobe zvýšených tržieb a spokojných zákazníkov.  

Ako to vyriešiť: Použite analytické nástroje, vlastné dáta, makroekonomické údaje, ale aj Paretovo pravidlo.  

Dáta o nákupoch z minulého roka, trendy a makroekonomická situácia vám napovedia, čo budú ľudia pravdepodobne kupovať a čo preto nakúpiť do zásoby. Pomôcť môže aj Paretovo pravidlo, podľa ktorého 80 % tržieb prichádza z 20 % vašej ponuky produktov. Viete, ktoré to sú? 

4. Podcenenie rozvozových kapacít

Zatiaľ čo zákazníci sa radujú a veselo pridávajú ďalšiu položku do nákupného košíka, vy s obavami sledujete kapacitu dopravných prostriedkov, ktoré máte vy alebo váš logistický partner k dispozícii. Náhle navýšenie počtu objednávok môže zmraziť vašu snahu o vyššie tržby, pokiaľ si nezabezpečíte rezervné autá. 

Ako to vyriešiť: Šťastie praje pripraveným. Postarajte sa o rezervné autá včas. 

Štandardne je postačujúcich 13 % rezervných vozidiel, avšak na konci roku „zásobu“ zvyšujeme na 20 %. 

5. Nedostatok skladových kapacít

Objednávky sa hrnú, ale tempo vyskladnenia tomu nezodpovedá, aj keď si strážite počet časových okien? Pokiaľ v sezóne zabudnete posilniť sklad, nepomôžu vám ani všetci kuriéri sveta. 

Ako to vyriešiť: Povolajte back-office. 

Brigádnikov už nezoženiete, pomôžu kolegovia z kancelárie. Okrem spokojných zákazníkov stmelíte tím a namotivujete celú firmu zvládnuť nápor. 

Držíme palce, aby váš e-shop zvládol Black Friday a vianočnú sezónu. A ak chcete starosti s doručovaním na poslednej míli prenechať odborníkom, ozvite sa. Radi vám pomôžeme.