10/11/2023

Ako zvládnuť nápor objednávok počas Black Friday a nestratiť hlavu 

DODO rozvoz black friday

Black Friday je skvelou príležitosťou na zvýšenie predaja, avšak zvládnuť rapídny nárast objednávok nie je jednoduché. Úspech vášho e-shopu závisí predovšetkým od toho, ako dobre zabezpečíte svoju logistiku. Na čo sa zamerať, aby ste všetko zvládli a zákazníci boli spokojní?

Predtým, než sa pozrieme na samotnú logistiku, poďme si zhrnúť prípravné fázy, aby ste zaistili, že zákazníci skutočne nakúpia a kuriéri budú mať plné ruky práce. 

Skúste odhadnúť nárast dopytu

Pozrite si údaje o predaji z predchádzajúceho roka a nájdite vzorce v správaní vašich zákazníkov. Zohľadnite zmeny v ponuke produktov, zlacnený tovar a aktuálne trendy na základe informácií od dodávateľov. Tieto informácie vám pomôžu predpovedať, o ktoré produkty bude pravdepodobne najväčší záujem a kedy. 

Skontrolujte funkčnosť webu

Nič nemôže negatívnejšie ovplyvniť vašu dôveryhodnosť a vzťahy so zákazníkmi, ako zle fungujúci web. Uistite sa, že váš web zvládne výrazný nárast návštevnosti bez toho, aby sa spomalil alebo zostal nedostupný. Spojte sa so svojím dodávateľom DevOps a požiadajte ho o navýšenie infraštruktúry, a ak je to možné, aj o otestovanie záťaže.  

Optimalizujte web

Súčasťou toho, aby web fungoval tak, ako má, je aj UX. Skontrolujte, či sa web načítava dostatočne rýchlo a má dobrú odozvu. Otestujte, že proces objednávky a platba sú jednoduché, funkčné a zákazníci sa tak v navigácii nestratia. Tieto drobnosti často rozhodujú o tom, či zákazník opustí nákupný košík alebo nie. A nezabudnite optimalizovať web pre mobilné zariadenia. 

Pripravte váš tím na nápor

Mnohí zákazníci váš e-shop objavia po prvý raz počas Black Friday a prvý dojem je iba jeden. Porozprávajte sa s tímom na sklade a zákazníckej podpore, či je potrebné prijať brigádnikov. Dôležité je, aby všetkým bolo jasné, prečo ste sa rozhodli do Black Friday zapojiť a čo to znamená pre ich prácu. 

Nastavte možnosti dopravy a logistiky poslednej míle

Čo je desivejšie než opustený nákupný košík? Verte, že k úspechu vám môže pomôcť aj voľba a rýchlosť dopravy. Podľa tohtoročného prieskumu opustí nákupný košík z dôvodu pomalého doručenia až 36 % nakupujúcich. Viac možností dopravy prináša zákazníkom väčšiu flexibilitu a vám konkurenčnú výhodu. 

Doručenie v časových slotoch

Zefektívniť celý proces logistiky počas veľkého náporu objednávok môže pomôcť vyriešiť doručovanie v časových intervaloch. Tým, že zákazníci majú možnosť zvoliť si preferovaný čas dodania, môžete výrazne znížiť pravdepodobnosť neúspešného alebo zmeškaného doručenia. To znamená úsporu nákladov pre vás a zvýšenie celkovej spokojnosti zákazníkov. Kým kedysi bola ponuka doručenia v konkrétnych časových oknách výnimočným nadštandardom, dnes ide o službu, ktorá je dôležitá pre takmer polovicu Slovákov (48 %). 

Dynamická cenotvorba 

Ďalším nástrojom, ktorý vám môže pomôcť urýchliť doručenie a znížiť cenu dopravy pre zákazníkov, je koncept dynamickej cenotvorby. V DODO e-shopom ponúkame možnosť upravovať cenu dopravy v reálnom čase pomocou sofistikovaných algoritmov podľa rôznych faktorov, ako sú dopyt, časť dňa a lokalizácia zákazníka. Spolu s e-shopom tak umožňujeme zákazníkom zvoliť si doručenie v rovnaký deň za atraktívnejšiu cenu. Zároveň vďaka dynamickým cenám rozprestierame objednávky do celého dňa, čo okrem iného znižuje nápor na sklad a kuriérov počas rozvozových špičiek. 

Zjednodušte vrátenie tovaru 

Viac objednávok znamená, žiaľ, aj viac vrátení. Ľudia nakupujú impulzívne, môžu si objednať rovnaký tovar vo viacerých veľkostiach, aby im ich vysnívaný kúsok neutiekol. Buďte preto pripravení na to, že sa vám bude časť tovaru vracať. Pre zákazníkov by však proces vrátenia mal byť čo najjednoduchší. Základom sú jasné pokyny. Pribaľte ich k tovaru alebo pošlite automaticky e-mailom spolu s faktúrou. Vyvesiť na web formulár na vyplnenie nemusí byť správna cesta, pretože nie všetci majú doma tlačiareň. Pokiaľ chcete vyjsť zákazníkom v ústrety, pošlite rovno predtlačené štítky, QR kód alebo ponúknite vyzdvihnutie tovaru, ktorý chcú vrátiť, priamo u nich doma. Pozitívnu zákaznícku skúsenosť môžete podporiť aj vďaka vráteniu tovaru zdarma alebo dlhšej lehote vrátenia tovaru. 

Black Friday je aj o budovaní zákazníckej bázy

Black Friday nie je len o tržbách, je to zároveň príležitosť na vybudovanie dlhodobých vzťahov so zákazníkmi. Pokiaľ sa zameriate na zjednodušenie nákupného procesu, doručenie a vrátenie tovaru, môžete jednorazových nakupujúcich premeniť na lojálnu zákaznícku bázu. 

Chcete zvládnuť doručovanie počas Black Friday či Vianoc na jednotku? Kontaktujte nás, radi vám pomôžeme s nastavením logistiky poslednej míle.