20/11/2023

Ako zvládnuť nápor objednávok počas Black Friday?

Black Friday sa stal celosvetovým nákupným fenoménom a e-shopy v priebehu tejto každoročnej akcie
zaznamenávajú prudký nárast online návštevnosti a predajov. Na čo sa zamerať, aby bol váš e-shop
pripravený zvládnuť zvýšený dopyt a zároveň uspokojil zákazníkov?


Bratislava, 20. november 2023 – Ponuka flexibilných možností doručenia je kľúčová najmä počas
akcií, ako je Black Friday, a to z niekoľkých dôvodov. Nielenže poskytuje zákazníkom možnosť vybrať si
najpohodlnejší spôsob doručenia podľa ich aktuálnych preferencií, ale pomáha aj samotným
predajcom riadiť nárast objednávok a znižovať riziko oneskoreného doručenia. Rýchle a presné
doručenie môže byť tiež konkurenčnou výhodou, ktoré e-shop odlíši a potenciálne zníži počet
opustených košíkov pred dokončením nákupu, či už z dôvodu vysokých nákladov na dopravu alebo
obmedzených možností dopravy.


Z prieskumu, ktorý uskutočnila výskumná agentúra Behavio pre technologicko-logistickú spoločnosť
DODO vyplýva, že 36 % nakupujúcich opustí e-shop, ak im nie je ponúknuté dostatočne rýchle
doručenie a 75 % respondentov deklaruje, že rýchlosť doručenia je pre nich dôležitým parametrom
pri rozhodovaní o nákupe.


Jedným zo spôsobov, ako zefektívniť celý logistický proces počas veľkého náporu objednávok je
doručenie v časových intervaloch. „Tým, že si zákazníci môžu vybrať preferovaný čas doručenia, môžu
e-shopy výrazne znížiť pravdepodobnosť neúspešných alebo zmeškaných dodávok. Aj preto u nás
percento doručených objednávok presahuje hodnotu 99 %. Pre maloobchodníkov to znamená úsporu
nákladov a zvýšenie celkovej spokojnosti zákazníkov. Zatiaľ čo v minulosti bola ponuka doručenia v
konkrétnych časových oknách skôr výnimočným doplnkom, v súčasnosti je to služba, ktorá je v
súvislosti s doručovaním žiadaná až takmer polovicou (48 %) Slovákov,“
opisuje Peter Menky,
obchodný riaditeľ technologicko-logistickej spoločnosti DODO.


Počas Black Friday pomôže predpoveď dopytu a optimalizovaný web


K efektívnemu riadeniu logistiky e-shopu počas Black Friday môže pomôcť predikcia dopytu.
Preskúmajte údaje o predaji za predchádzajúci rok a zanalyzujte ich. Okrem toho zohľadnite všetky
zmeny v ponuke produktov, propagačných položiek a aktuálnych trendov na základe informácií od
vašich dodávateľov. Svoju úlohu zohráva aj makroekonomická situácia a rôzne ďalšie špecifické
charakteristiky dopytu, ktoré sa môžu odchyľovať od štandardných trendov.


„Ide o jeden z prípadov, v ktorom platí dvakrát meraj a raz rež. Vďaka dôkladnej príprave a
prognózam môže e-shop maximalizovať návratnosť investícií a neplytvať zdrojmi. Šancu na úspech
zvyšujú aj analytické nástroje, ktoré spresňujú prognózy a predvídajú potenciálne zvýšenie
návštevnosti webu,“
opisuje Peter Menky.


Nič nemôže zničiť vašu dôveryhodnosť a vzťahy so zákazníkmi rýchlejšie ako zle fungujúca webová
stránka. Prehľadná a spoľahlivá webová stránka je nevyhnutná pre hladký priebeh Black Friday. Uistite
sa, že váš web zvládne výrazný nárast návštevnosti bez spomalenia alebo pádu. Optimalizujte čas
načítania, zefektívnite proces objednávania a poskytnite intuitívnu navigáciu. Ak je to možné,
vykonajte testovanie záťaže na simulácii veľkej návštevnosti a odstráňte prípadné problémy.


Cena, ktorá sa prispôsobí dopytu


Ďalším nástrojom, ktorým možno reagovať na rastúci tlak zákazníkov na rýchle dodanie tovaru za čo
najnižšie ceny, je koncepcia dynamickej tvorby cien. Vďaka nej môžu obchodníci uplatňovať
dynamické ceny na objednávky. „Pomocou sofistikovaných algoritmov a pokročilej analýzy údajov
dokážeme optimalizovať cenu prepravy na základe aktuálneho celkového dopytu v danom meste. Čo
to znamená? V čase špičky je služba drahšia, zatiaľ čo v čase mimo špičky je služba lacnejšia,“
približuje Peter Menky. Vďaka dynamickej cenotvorbe je možné v spolupráci s obchodníkom
poskytnúť koncovým zákazníkom možnosť získať požadovanú službu doručenia v ten istý deň za
atraktívnejšiu cenu a zároveň rozložiť objednávky v čase. Výsledkom je, že sa výrazne znižuje tlak na
obchodníka v čase doručovacej špičky.


„E-shopy by nemali zabúdať, že Black Friday nie je len o predaji, ale aj o príležitosti budovať dlhodobé
vzťahy so zákazníkmi. Ak poskytnú pozitívny zážitok z nakupovania, môžu jednorazových zákazníkov
premeniť na verných zákazníkov, ktorí sa k nim radi vrátia,“
uzatvára Peter Menky.

_ _ _ _ _

O spoločnosti DODO


Doménou spoločnosti DODO je moderná a ekologicky šetrná mestská logistika riadená komplexnou dátovou platformou, ktorá firme zaisťuje maximálnu efektivitu a presnosť pri doručovaní, najčastejšie hneď v deň objednania. Technologicko-logistická firma DODO je spoľahlivým riešením poslednej míle pre B2B klientov ako Tesco, KFC, NAY, Decathlon, Rossmann alebo Dr. Max. DODO, ktorá aktuálne operuje s viac ako 2 300 kuriérmi a 1 000 vozidlami, poskytuje svoje služby v domácej Českej republike, na Slovensku, v Maďarsku, Poľsku, Nemecku, Rakúsku a Bulharsku. Rebríček Deloitte Technology Fast 50 zaradil DODO medzi najrýchlejšie rastúce firmy v regióne strednej Európy.