DODO prináša do logistiky dynamickú cenotvorbu. Predajcom umožní optimalizovať cenu dopravyaj úroveň dopytu v reálnom čase
Technologicko-logistická spoločnosť DODO prináša do logistiky poslednej míle koncept dynamickej
cenotvorby. Reaguje tým na zvyšujúci sa tlak zákazníkov na rýchle doručenie za čo najnižšie ceny.
Zavedenie dynamického ocenenia rozvozu umožňuje firmám optimalizovať cenu dopravy podľa
aktuálneho dopytu v danej lokalite. Koncoví zákazníci majú preto možnosť využiť rýchle doručenie
v deň objednania za atraktívnejšie ceny ako kedykoľvek predtým.
Bratislava, 03. november 2023 – Z údajov spoločnosti Behavio vyplýva, že pre 75 % zákazníkov je
rýchlosť doručenia dôležitým parametrom pri rozhodovaní o nákupe. Avšak ochota priplatiť si za
rýchle doručenie je stále pomerne nízka. Väčšina zákazníkov je za rovnaký deň doručenia ochotná
zaplatiť maximálne 4 eurá a pätina by zaplatila čiastku od 4,5 do 6 eur. Logistické firmy tak musia
hľadať cesty, ako zaistiť čo najlepšiu službu za čo najatraktívnejšiu cenu. Technologicko-logistická
spoločnosť DODO vidí jednu z takýchto ciest v koncepte dynamickej cenotvorby. Cenový model, ktorý
je štandardom napríklad v oblasti rezervácií leteniek či hotelov, umožňuje spoločnosti DODO
nastavovať ceny svojich služieb v reálnom čase na základe aktuálneho dopytu, optimalizovať
rozvozové špičky a v čo najvyššej možnej miere sprístupniť rýchle a presné doručovanie.
Ako funguje dynamická tvorba cien?
Dynamická tvorba cien je stratégia, ktorá využíva sofistikované algoritmy a pokročilé analýzy dát,
pomocou ktorých optimalizuje ceny produktov a služieb v reálnom čase v reakcii na dynamiku trhu.
DODO pri dynamickom oceňovaní dopravy vychádza primárne z interných finančných dát, rozsahu
zvoleného časového slotu a náročnosti na pokrytie tohto časového úseku pre danú objednávku na
danom mieste. Automatizovaný proces následne vyhodnotí niekoľko parametrov naraz. Dynamické
stanovenie ceny za dopravu prináša klientom DODO možnosť ponúknuť svojim koncovým zákazníkom
želanú službu rýchleho doručenia v deň objednania za atraktívnejšiu cenu.
Povedzme, že si chce zákazník objednať dovoz domov zo svojho obľúbeného obchodu s farmárskymi
potravinami, liekmi, knihami alebo športovými doplnkami. Fixnú cenu najrýchlejšej dopravy však
považuje za privysokú. Pokiaľ mu obchod ponúkne možnosť doručenia tovaru v ten istý deň, ale mimo
dopravnej špičky a navyše lacnejšie, môže to byť pre zákazníkov rozhodujúci dôvod pre uskutočnenie
objednávky,“ opisuje novinku komerčný riaditeľ DODO Group Peter Menky.
Výhody, ktoré prináša dynamická cenotvorba dopravy
Medzi hlavné výhody dynamického ocenenia patrí možnosť optimalizovať cenu dopravy podľa
aktuálneho dopytu a tým priamo ovplyvňovať aj dopyt po doručení v konkrétnych časoch. Mimo
špičky, keď je dopyt nižší, je možné ceny znížiť, čo priláka ďalších zákazníkov, ktorých by inak mohli
odradiť fixné vyššie poplatky za doručenie. Naopak, v čase najväčšej vyťaženosti je možné ceny za
dopravu mierne zvýšiť a efektívne tak regulovať dopyt. Vďaka tomu sa doručenie lepšie rozprestrie v
čase a umožní tak plynulejšie vybavenie zákaziek, zníži tlak na internú logistiku firiem, kuriérov
rozvážajúcich tovar a v konečnom dôsledku aj na mestskú prevádzku. Zákazníci získajú možnosť voľby
medzi drahším doručením v kratšom čase alebo v exponovanejšom čase, alebo uprednostnením
cenovo dostupnejšieho variantu s dlhšou čakacou dobou, prípadne v časovom slote mimo rozvozovej
špičky.
„V DODO neustále hľadáme nové cesty, ako pomocou technologických inovácií zlepšovať zákaznícky
zážitok z nakupovania a zároveň optimalizovať rozloženie kapacít tak, aby sa maximalizovala
efektivita využívania zdrojov. Kompletnú organizáciu a plánovanie objednávok od našich klientov a
všetku komunikáciu dispečingu s kuriérmi riadime cez našu vlastnú logistickú platformu GAIA, vďaka
AI dokážeme predikovať objednávky zákazníkov na dva týždne dopredu a dynamická tvorba cien je
ďalší krok k nášmu ultimátnemu cieľu poskytnúť tú najlepšiu službu s čo najnižším dopadom na
mestskú premávku a životné prostredie,“ dodáva Peter Menky.
DODO v súčasnosti spolupracuje s niektorými predajcami na testovaní celého konceptu, ktorý bude
uvedený na širšie využitie ešte počas tohto roku.
_ _ _ _ _
O spoločnosti DODO
Doménou spoločnosti DODO je moderná a ekologicky šetrná mestská logistika riadená komplexnou dátovou platformou, ktorá firme zaisťuje maximálnu efektivitu a presnosť pri doručovaní, najčastejšie hneď v deň objednania. Technologicko-logistickáfirma DODO je spoľahlivým riešením poslednej míle pre B2B klientov ako Tesco, KFC, NAY, Decathlon, Rossmann alebo Dr. Max. DODO, ktorá aktuálne operuje s viac ako 2 300 kuriérmi a 1 000 vozidlami, poskytuje svoje služby v domácej Českej republike, na Slovensku, v Maďarsku, Poľsku, Nemecku, Rakúsku a Bulharsku. Rebríček Deloitte Technology Fast 50 zaradil DODO medzi najrýchlejšie rastúce firmy v regióne strednej Európy.