DODO v roku 2022? Rekordný obrat, nový brand, miliónová investícia aj príprava na ďalší rast
Máloktorý rok bol tak turbulentný ako práve rok 2022. Po zdanlivo nekonečnom období pandémie prišla vojna a s ňou súvisiaci rast cien, ktorý sa citeľne prejavil aj na poklese dopytu v e-commerce a samozrejme tiež v odvetví logistiky poslednej míle. Aj napriek tomu sme v minulom roku zaznamenali hneď niekoľko rekordov a významných míľnikov. Nielen vďaka nim vstupujeme do roku 2023 v dobrej štartovacej pozícii. V minulom roku sme pôsobili na siedmich európskych trhoch naprieč trinástimi segmentmi. Zároveň sme zaznamenali rekordný obrat vo výške 1,3 miliardy korún.
Nová vizuálna identita, veľká investícia a príprava na expanziu
Uplynulý rok sa v DODO niesol v duchu veľkých zmien. Prešli sme kompletným rebrandingom a opustili pôvodnú myšlienku kuriéra ako osobného asistenta s tým, že sa momentálne naplno venujeme B2B segmentu trhu. Rastieme v Česku, ale aj za hranicami. Pokiaľ ide o pomer domáceho a zahraničného biznisu, z celkového počtu 5,8 milióna objednávok, ktoré sme v minulom roku vybavili, bolo v Českej republike realizovaných 60 %. V súčasnej dobe zamestnávame viac ako 2 300 kuriérov a 230 kancelárskych pracovníkov.
„Počas minulého roka sme sa sústredili na nastavenie mechanizmov pre systematickú expanziu na veľké západné trhy a v roku 2023 chceme túto prípravu naplno využiť. Naďalej pracujeme na rozvoji našej vlastnej logistickej platformy, ktorá je pre našu prevádzku a expanziu kľúčová. Rovnako sa sústreďujeme na náš franšízový model, ktorý umožňuje efektívnu expanziu. Máme silné referencie, podporu investorov aj kapitál na budovanie lokálnych obchodných a prevádzkových tímov. Verím, že sa nám v nasledujúcich 12 mesiacoch podarí na poli expanzie výrazne pokročiť, predovšetkým v Nemecku, ktoré je pre nás kľúčové,“ uviedol CEO DODO Group Michal Menšík.
Ďalším významným míľnikom roku 2022 je májová investícia od skupiny investorov na čele s dvojicou Daniel Křetinský a Patrik Tkáč vo výške 60 miliónov eur. Momentálne pôsobíme v Česku, na Slovensku, v Nemecku, Rakúsku, Bulharsku a Maďarsku. Práve maďarská expanzia sa dá považovať za veľmi úspešnú. Oproti vlaňajšku tam počet objednávok vzrástol o 150 %. Neustále sa snažíme nachádzať nové a kreatívne spôsoby doručovania. V letných mesiacoch sme na jazere Balaton vyskúšali doručovanie zásielok pomocou elektrických vodných skútrov a nedávno sme v Budapešti v spolupráci so sieťou drogérií Rossmann otestovali doručovanie zásielky dronom.
Tlak na udržateľnosť a neustály vývoj vlastnej logistickej platformy
V roku 2022 najazdili naši kuriéri spoločne viac ako 41 miliónov kilometrov. V DODO si vážime našu planétu, preto sa snažíme vyvíjať čo najvyšší tlak na udržateľnosť v rámci logistiky poslednej míle. Túto úlohu nám pomáha napĺňať naša vlastná platforma GAIA, ktorá využíva dáta z mestskej prevádzky v reálnom čase, vďaka čomu je schopná naplánovať každému kuriérovi optimálnu trasu, aby zbytočne nejazdil s poloprázdnym autom.
Rovnako ako vlani aj tento rok sme spoločne s naším zákazníkom Košík.cz súčasťou iniciatívy „Zachraň jídlo“, ktorej cieľom je čo najviac zredukovať plytvanie potravinami cez distribúciu výrobkov, ktoré sú tesne pred dátumom spotreby.
Ďalší rast e-commerce je nevyhnutný, DODO bude pripravené
„Chceli by sme byť jedným z troch najväčších hráčov v logistike poslednej míle v Európe, pokračovať v budovaní zdravého a odolného biznisu a zároveň nastavovať nové trhové štandardy v doručovaní naprieč všetkými segmentmi – či už ide o doručovanie v deň objednania, alebo doručenie v presnom časovom slote podľa preferencie zákazníka,“ sumarizuje plány na budúci rok Michal Menšík.
Okrem rastu, nových posíl či prechodu na skupinové riadenie spoločnosti, v rámci ktorého prišiel do DODO Ivo Velíšek, ktorý pôsobí ako CEO pre slovenský a český trh, zvíťazila firma v roku 2022 v súťaži Franchisa roka a bola opätovne zaradená do rebríčka najrýchlejšie rastúcich technologických firiem v regióne strednej Európy Deloitte Technology Fast 50.