Nákup potravín z internetu je na vzostupe
Obľuba online supermarketov narastá v globálnom meradle a s ním aj dopyt po logistických službách. Ako sa bude tento segment vyvíjať v nasledujúcich rokoch?
Vzostup digitálnych supermarketov
Spotrebitelia neustále hľadajú spôsoby, ako ušetriť čas a uľahčiť si život. V priebehu niekoľkých minút je možné kúpiť oblečenie, objednať si jedlo alebo spraviť celotýždňový nákup potravín. Podľa výskumu spoločnosti Incisiv dosiahli celkové tržby z digitálneho predaja potravín v minulom roku 128 miliárd dolárov a predpokladá sa, že sa do konca roku 2023 zvýšia na 146 miliárd dolárov.
Pri rozvoze potravín je špecificky dôležité zabezpečiť čo najpresnejšie doručenie, pretože produkty musia prísť čerstvé. V ideálnom prípade by zákazník mal dostať tovar pred dvere v hodinovom až dvojhodinovom časovom slote, ktorý si zvolí pri objednávke. Doručovanie v časovom rozmedzí je odpoveďou na najväčšiu frustráciu zákazníkov – čakanie. Ak zákazník vie, že mu zásielka príde vo vopred určenom čase, môže si lepšie naplánovať svoj deň a minimalizovať nepríjemnosti spojené s čakaním na kuriéra.
Doručovanie potravín musí byť bezpečné a presné
Trend online nakupovanie reflektujú aj dáta výskumnej spoločnosti Statista, podľa ktorých majú príjmy segmentu digitálnych supermarketov rásť v nasledujúcich dvoch rokoch o 18,9 % s tým, že najrýchlejšie sa nakupovanie potravín online rozvíja vo Veľkej Británii či vo Francúzsku. Slovensko je v tomto smere síce konzervatívnejšie, dá sa však predpokladať, že celoeurópske trendy bude reflektovať aj lokálny trh.
Na potraviny sú spotrebitelia obzvlášť citliví a vyžadujú nielen rýchlosť, ale aj vysoké hygienické štandardy a dodržiavanie prísnych hygienických protokolov, najmä ak si zakúpili tovar s obmedzenou trvanlivosťou, ako je ovocie, zelenina či mliečne výrobky. Tie zahŕňajú používanie zdravotne nezávadných obalových materiálov či udržiavanie správnej teploty.
Zvyk nesmie byť železná košeľa
Ako reagujú na rast e-commerce tradiční kamenní predajcovia? Internet tu nie je prvý rok, preto dlhodobo prispôsobujú svoj biznis model meniacim sa preferenciám zákazníkov a hľadajú spôsoby, ako im ponúknuť unikátnu skúsenosť, napríklad personalizované služby alebo zážitkové predajne. Digitalizácii sa však dokáže vyhnúť len máloktorí predajca, preto boli aj tradičné kamenné obchody nútené postupne prejsť do online priestoru, kde ponúkajú časť svojho tovaru alebo kompletný sortiment.
Čoraz častejšie využívanie služieb v digitálnom priestore
Všeobecný nárast e-commerce možno pripísať dostupnosti technológií a vysokej penetrácii internetu v Európskej únii. Podľa európskeho štatistického úradu Eurostat používalo v roku 2020 internet približne 87 % osôb vo veku 16 až 74 rokov v EÚ a percento nakupujúcich online sa v poslednom desaťročí neustále zvyšuje.
Keďže viac a viac ľudí je takmer nepretržite online a získava bohaté skúsenosti s technológiami, nakupovanie z mobilu či počítača sa pre mnohých spotrebiteľov stalo životaschopnejšou a pohodlnejšou možnosťou s rôznymi benefitmi, ako sú recenzie produktov či porovnávanie cien. Pre časovo vyťažených spotrebiteľov môže byť navyše nepretržitá dostupnosť produktov online dôležitým rozhodovacím faktorom.
Aj logistika dokáže byť udržateľná
Ďalší fenomén, ktorý podporuje v globálnom meradle rast online nakupovania sú platformy, ako napríklad americký Amazon či čínska Alibaba, kde spotrebitelia nájdu širokú škálu tovaru pod “jednou strechou”. Väčší objem objednávok jednak predstavuje tlak na logistické firmy, ktoré musia naplniť rastúci dopyt a zároveň nepoľaviť zo zaužívaných štandardov, pretože zákaznícka skúsenosť z doručenia má priamy vplyv na reputáciu e-shopu. Okrem toho spotrebitelia začínajú vnímať aj ekologickú stopu svojho online nákupu.Celý proces doručovania sa však dá nastaviť s ohľadom na životné prostredie a minimalizovať tak jeho negatívne vplyvy. Prispieť k tomu môže aktívne zavádzanie riešení, ktorých cieľom je maximálne vyťaženie vozidiel, využívanie alternatívnych palív, pohonov či spôsobov dopravy, ako napríklad bicykle, či efektívne plánovanie trás pomocou prediktívnej analytiky. Nové technológie majú potenciál pozitívne ovplyvniť logistické odvetvie. Ich aktívne využívanie môže viesť k zníženiu uhlíkovej stopy a zlepšeniu zákazníckej skúsenosti.
Odkaz na web: https://hnonline.sk/finweb/komentare-a-analyzy/96079943-potraviny-z-internetu-su-coraz-oblubenejsie