24/07/2023

Predikcia objednávok: Vyvíjame nástroj na báze umelej inteligencie pre presnejšie plánovanie kapacít

Predikcia objednávok pomocou umelej inteligencie – DODO

Efektívnejšia doprava, menej áut v mestách a tým pádom aj nižšie emisie. V DODO vyvíjame nový algoritmus na predikciu objednávok, ktorý dokáže predpovedať počet objednávok 14 dní vopred. Vďaka nemu budeme môcť lepšie plánovať potrebné množstvo kuriérov a vozidiel. Prečítajte si, ako táto technológia funguje a kedy ju budeme nasadzovať do ostrej prevádzky. 

Predpoveď objednávok s presnosťou na hodiny

Náš nástroj na predikciu objednávok je algoritmus strojového učenia, ktorý z historických dát a ďalších údajov predpovedá počet objednávok u konkrétneho klienta, na jednotlivých pobočkách, v reštauráciách, obchodoch či iných výdajných miestach našich klientov. Cieľom DODO je predikovať objednávky s presnosťou na hodiny na dva týždne vopred.  

Na prelome júna a júla, keď vznikol tento článok, pripravujeme pilotné nasadenie na niekoľkých pobočkách. Model dokáže v tejto chvíli predpovedať počet objednávok v daný deň, ale zatiaľ ich nevie rozdeliť na hodinové sloty. Vývoj tejto funkcionality prebieha v týchto dňoch, zaradenie do pilotnej prevádzky očakávame v horizonte niekoľkých týždňov. 

Momentálna chybovosť je menej ako 10 %

Na predikciu objednávok v súčasnosti testujeme už štvrtý model, ktorý vykazuje chybovosť približne 10 %, na najvyťaženejších pobočkách našich klientov okolo 6 % 

Dáta ako deň v týždni, mesiac, partner, mesto a pod. sú zmesou tabelárnych a časových radov. Pre výpočet využívame moderné „machine-learning“ algoritmy, ktoré sú založené na tzv. rozhodovacích stromoch (decision trees), vrátane XGBoost, ADABoost a ďalších. Tieto algoritmy následne implementujeme v knižnici scikit-learn

Pilotná fáza v júni, plná verzia v lete 

V priebehu júna 2023 plánujeme nasadenie v pilotnej prevádzke na niekoľkých pobočkách. Pre presnú predpoveď je potrebných minimálne 10 objednávok denne a to preto, aby sme získali presné, neskreslené dáta. Pre pobočky s menším počtom objednávok chceme využiť predpoveď na ďalšie dva týždne na základe historických dát. Súčasťou pilotnej fázy bude aj dokončenie vývoja predpovede na určitú hodinu. 

Toto leto chceme spustiť plnú verziu modelu, ktorý bude zároveň vylepšený o spätnú väzbu z pilotnej prevádzky.  

Zaujíma vás, aké ďalšie technológie nám pomáhajú predbehnúť dobu aj konkurenciu? Pozrite sa, ako funguje naša logistická platforma GAIA.