12/10/2023

Pri rozvoze potravín je kľúčové dodržanie teplotného reťazca

Až 80 % obyvateľov Slovenska, ktorí realizujú nákup potravín online, pripisuje veľký význam rýchlosti
doručenia. Okrem toho preferujú doručenie v presne stanovenom časovom okne a očakávajú, že budú
dodržané vysoké hygienické normy. Zachovanie teplotného reťazca je pri prevoze potravín kľúčové,
pretože zaručuje bezpečnosť a kvalitu potravín.


Bratislava, 12. október 2023 – Doručenie v deň objednania je pre ľudí mimoriadne dôležité najmä pri
špecifických kategóriách produktov. Pokiaľ ide o nákup v digitálnych supermarketoch, až 80 %
respondentov vyjadrilo preferenciu doručenia do 90 minút alebo v ten istý deň, ako ukázal prieskum
technologicko-logistickej spoločnosti DODO. Potraviny sú veľmi špecifickým segmentom nielen
z dôvodu vysokej senzitivity zákazníkov vzťahujúcej sa na rýchlosť doručenia, ale aj vzhľadom na ich
transport, ktorý vyžaduje špeciálne podmienky. Zásadným faktorom je zachovanie teplotného reťazca.

Udržiavanie teploty bez výkyvov je pri doručovaní potravín zásadné


Teplotný reťazec sa v potravinárstve týka riadenia a monitorovania teploty potravín od výrobcu až po
doručenie spotrebiteľovi. Cieľom je udržať potraviny v bezpečných teplotných podmienkach počas
celého procesu distribúcie, čím sa minimalizujú riziká spojené s množením baktérií a iných
mikroorganizmov, ktoré by mohli byť potenciálne škodlivé. Porušenie teplotného reťazca, napríklad
pri neodbornej preprave alebo nesprávnom skladovaní, môže viesť k rastu patogénov a skazeniu
potravín a v konečnom dôsledku predstavovať zdravotné riziko pre spotrebiteľov.


Počas celého procesu doručenia potravín až k zákazníkom je dôležité zachovať teplotu 0 – 4 °C pri
čerstvom mäse a rybách, mrazené jedlá chladiť suchým ľadom a pre mliečne výrobky platí maximálna
teplota 8 °C. „Hygienickú bezpečnosť termoboxov, v ktorých sú prevážané potraviny, nechávame
laboratórne overovať a nákladový priestor vozidiel čistíme pomocou ozónu. Zákazníci tak majú istotu,
že potraviny z e-shopu dodáme v rovnakej kvalite, ako keď boli vyskladnené,“
opisuje Ivo Velíšek, CEO
SK & CZ technologicko-logistickej spoločnosti DODO s tým, že ich flotila vozidiel je vybavená
špeciálnymi chladiacimi systémami a jej kuriéri sú vyškolení na zaobchádzanie s potravinami. Zárukou
dodržania vysokej kvality logistických služieb je využívanie bodovacieho systému kuriérov, ktorý
hodnotí ich štýl jazdy, nehodovosť, ale aj spätnú väzbu od klientov.


Rozhodujúcimi faktormi sú spoľahlivosť a rýchlosť


Na Slovensku spoločnosť DODO dlhodobo spolupracuje na doručovaní potravín s obchodným
reťazcom Tesco. Aj napriek tomu, že DODO zaisťuje rozvoz výlučne balených potravín, spĺňa najvyššie
potravinárske štandardy. „Popularita nakupovania prostredníctvom služby Tesco Online nákupov
neustále rastie a možnosť doručenia potravín priamo k dverám využíva čoraz viac ľudí. Jedným z
kľúčových faktorov je zabezpečenie kvality a čerstvosti rozvážaného tovaru. V spolupráci s firmou
DODO dodržiavame prísne štandardy vrátane teplotného reťazca. Potraviny preto prídu k zákazníkom
v 100 % kvalite a vo vopred určenom časovom okne, ktoré je možné zvoliť po skompletizovaní
objednávky,“
hovorí Martin Bulla, prevádzkový riaditeľ Tesca na Slovensku.


Za posledný rok opustilo online nákupný košík 36 % Slovákov v momente, keď zistili, že im tovar
nebude doručený podľa ich časových preferencií. 30 % respondentov navyše uviedlo, že v dôsledku
predchádzajúcej skúsenosti s pomalým doručením už v internetovom obchode opakovane nenakúpili.
„V rámci našich logistických služieb sme preto pripravení reagovať na rýchlo sa meniace potreby eshopov a poskytnúť okamžitú podporu počas sezónnych výkyvov, akciových ponúk alebo
neočakávaného nárastu objednávok,“
uvádza Ivo Velíšek.


DODO okrem technickej časti rozvozu zároveň vyvíja aj vlastné technologické riešenia pre mestskú
logistiku, ako napríklad data-driven platformu GAIA či prediktor objednávok na báze umelej
inteligencie. Tieto moderné nástroje zvyšujú efektivitu rozvozu a prispievajú k znižovaniu áut
v uliciach a na cestách.

_ _ _ _ _


Metodológia prieskumu


Kvantitatívny prieskum metódou CAWI realizovala pre technologicko-logistickú spoločnosť DODO výskumná agentúra Behavio. Zber dát prebiehal formou online dotazníka v období od 23. februára do 2. marca 2023 na reprezentatívnej vzorke (vek, pohlavie, región) 1200 respondentov v Slovenskej republike.

O spoločnosti DODO


Doménou spoločnosti DODO je moderná a ekologicky šetrná mestská logistika riadená komplexnou dátovou platformou, ktorá firme zaisťuje maximálnu efektivitu a presnosť pri doručovaní, najčastejšie hneď v deň objednania. Technologicko-logistická firma DODO je spoľahlivým riešením poslednej míle pre B2B klientov ako Tesco, KFC, NAY, Decathlon, Rossmann alebo Dr. Max. DODO, ktorá aktuálne operuje s viac ako 2 300 kuriérmi a 1 000 vozidlami, poskytuje svoje služby v domácej Českej republike, na Slovensku, v Maďarsku, Poľsku, Nemecku, Rakúsku a Bulharsku. Rebríček Deloitte Technology Fast 50 zaradil DODO medzi najrýchlejšie rastúce firmy v regióne strednej Európy.