Rok 2023 v DODO: viac ako 6 miliónov rozvezených objednávok aj rekordný obrat
88 miest, 2 600 kuriérov, 6 miliónov objednávok a obrat viac ako 63 miliónov eur. To je rok 2023 v číslach. Okrem toho sme priniesli do logistiky poslednej míle niekoľko noviniek. Prečítajte si, ktoré to sú.
Počas najrušnejšieho dňa sme rozviezli 29-tisíc objednávok
Logistiku poslednej míle zaisťujeme už v štrnástich segmentoch naprieč Európou, a to v 88 mestách. Rozvážame napríklad športové vybavenie z reťazcov Decathlon a Hervis či elektroniku od predajcov Electro World a Nay. Naše zelené autá rozvážajú zákazníkom tiež lieky z lekární Dr. Max či Benu alebo drogériu z predajní Rossmann.
Denný priemer doručení bol vlani 16 400 objednávok. Počas najrušnejšieho dňa v roku sme rozviezli 29 075 objednávok, za celý rok celkovo viac ako 6 miliónov. O bezproblémové a profesionálne doručenie sa postaralo 2 600 kuriérov. O hladký priebeh všetkých procesov zasa 240 zamestnancov v kanceláriách naprieč všetkými trhmi, na ktorých pôsobíme.
Sme najvyužívanejším doručovateľom v Európe v segmente online potravín
V roku 2023 sa nám úspešne podarilo etablovať na nemeckom a rakúskom trhu a získať klientov ako Lazy Heroes, Frugee či Bookbot. Vybudovali sme silný manažment tím pre celých región DACH. Aj vďaka tejto expanzii sme momentálne najvyužívanejšou spoločnosťou na doručovanie online potravín v celej EÚ. Medzi našich klientov patrí Tesco, Albert, Spar, Košík.cz či Bringmeister. Vlani sme nadviazali partnerstvo s reťazcom Billa, pre ktorý zaisťujeme doručovanie z nového e-shopu.
Vďaka inováciám sme dosiahli rekordné čísla aj napriek poklesu trhu
Vlani sme sa zamerali aj na efektivitu. Optimalizovali sme prevádzkové procesy na nových trhoch a našli spôsob, ako efektívnejšie využívať vozový park. Vďaka tomu sme medziročne navýšili hrubú maržu o 39 %. Rast spoločnosti sa podaril aj napriek pokračujúcej vypätej ekonomickej situácii a poklesu e-commerce. Na slovenskom trhu sme medziročne navýšili obrat o 33 %, na maďarskom o 13 %. Celkovo sa nám podarilo navýšiť obrat skupiny o 20 % na viac ako 63 miliónov eur.
„Aj napriek tomu, že segment e-commerce zápasil aj v minulom roku s celkovým poklesom, podarilo sa nám dosiahnuť signifikantný rast a ďalej pokračovať v expanzii na veľké západné trhy. Silný záver minulého roka naznačil, že by sme sa mohli v e-commerce tento rok dočkať opätovného rastu. Veríme, že v DODO dokážeme tento rast využiť k ďalšiemu posilneniu našej pozície na trhu,“ popisuje Michal Menšík, CEO a väčšinový majiteľ DODO Group.
Získali sme ocenenie za AI prediktor objednávok a pokračujeme v rozvoji udržateľnej logistiky
Sme hrdí, že našu snahu o inovácie oceňujú aj médiá. Financial Times nás zaradil na 150. miesto medzi tisíc najúspešnejších firiem z 33 európskych krajín. V súťaži Impuls Logistika sme získali dve prvé miesta: AI prediktor objednávok vyhral kategóriu Top logistický projekt a Zónová logistika kategóriu Top logistická služba. Rovnaké inovácie si odniesli ceny aj v súťaži The Best of Czech and Slovak Logistics, kde AI prediktor vyhral kategóriu Najlepší logistický produkt a Zónová logistika sa umiestnila na 3. mieste v kategórii Najudržateľnejší projekt.
Zónová logistika je tiež spôsob, akým chceme robiť udržateľnejšiu mestskú logistiku. Táto stratégia nám umožňuje efektívnejšie využívať vozový park a ušetriť 10 % paliva. Tam však naša starostlivosť o okolie nekončí. V roku 2023 sme bezplatne odviezli 11-tisíc obedov do azylových domov. Naši zamestnanci tiež venovali 183 hodín svojho času dobrovoľníckym aktivitám.
Výhľad na rok 2024: technológie a väčšie využitie umelej inteligencie
Pre rok 2024 chystáme okrem iného ďalšie posilňovanie v segmente rozvozu potravín, kde budeme chcieť naprieč trhmi získavať nových partnerov. E-shopom ponúkneme štandardizovaný produkt v podobe doručenia v deň objednania a chceme ďalej rásť na trhoch, na ktorých už pôsobíme.
Veríme, že technologické inovácie a využitie AI bude hrať v logistike poslednej míle zásadnú úlohu. Dlhodobo preto investujeme do vývoja a zdokonaľovania našej logistickej platformy GAIA. Tá analyzuje obrovské množstvo dát, na základe ktorých optimalizuje všetky procesy a maximalizuje kapacitu vozového parku.
Našou minuloročnou technologickou novinkou je už spomínaný Prediktor objednávok – nástroj na presnejšie plánovanie kapacít až na 14 dní vopred s presnosťou na hodiny. Ako prví sme v logistike poslednej míle zaviedli dynamickú cenotvorbu. Tým však zďaleka nekončíme, našou ambíciou je byť technologickými lídrami odvetvia a udávať trendy naprieč e-commerce. Aj v tomto roku sa tak môžete tešiť na nové technologické vychytávky, vďaka ktorým bude doručenie v deň objednania efektívne, dostupné a ekologické.