31/05/2023

Rýchlosť doručenia je dôležitá pre tri štvrtiny Slovákov, takmer tretina chce doručenie v deňobjednania, ukazuje prieskum technologicko-logistickej spoločnosti DODO

Až 75 % Slovákov považuje za dôležité rýchle doručenie tovaru, ktorý nakúpili v online obchode.
Špeciálne to platí v segmente online nákupu potravín, kde doručenie do 90 minút alebo v deň
objednania preferuje 80 % spotrebiteľov.

Bratislava, 31. máj 2023 – Rýchlosť a spoľahlivosť doručenia tovaru sa stávajú jedným z
najdôležitejších kritérií, ktoré zákazníci zvažujú pri výbere e-shopu. Často môže byť práve
bezproblémové doručenie v priebehu niekoľkých hodín faktorom, ktorý rozhodne o tom, kde
nakoniec uskutočnia nákup. Úlohe doručenia v procese online nakupovania sa venuje nový prieskum
technologicko-logistickej spoločnosti DODO v spolupráci s výskumnou agentúrou Behavio.


Takmer tretina ľudí chce doručenie v deň objednania


Rýchlosť doručenia je pre online nakupujúcich významným faktorom, pričom 75 % Slovákov ho pri
hodnotení rôznych aspektov online nakupovania označilo za dôležitý. Spotrebitelia požadujú rýchle
doručenie tovaru nielen v urgentných situáciách, keď v domácnosti niečo náhle chýba alebo sa pokazí,
ale aj pri plánovaných nákupoch. Z údajov vyplýva, že Slováci v prevažnej miere uprednostňujú
doručenie domov alebo na pracovisko (52 %) v porovnaní s odbernými miestami (21 %) alebo
odbernými boxami (21 %).


Prieskum sa špecificky zameral na preferenciu doručenia v deň objednania tovaru. Až 30 % ľudí sa
vyjadrilo, že by expresné doručenie z online obchodov privítali. Tento trend odráža nárast očakávaní
zákazníkov, ktorí sú zvyknutí na pohodlné riešenia, a rovnakú skúsenosť chcú mať aj počas
nakupovania na internete. V mestách nad 100-tisíc obyvateľov je táto potreba ešte vyššia. Doručenie
v deň objednania by uvítalo 36 % respondentov.


Aj napriek tomu iba 15 % z nich v súčasnosti túto úroveň služieb na Slovensku dostáva. „Slovensko má
veľký potenciál v oblasti expresného doručovania tovaru. Vďaka pokročilým technológiám
a optimálnemu plánovaniu trás je možné doručiť tovar v ten istý deň, čo by preferovala takmer tretina
zákazníkov. Predajcovia, ktorí dokážu ponúknuť doručenie už v deň objednania, môžu získať veľkú
výhodu v konkurenčnom boji a zlepšiť skúsenosť svojich zákazníkov.“
hovorí Ivo Velíšek, CEO
technologicko-logistickej spoločnosti DODO pre Slovensko a Česko.


Za posledný rok opustilo online nákupný košík 36 % Slovákov v momente, keď zistili, že im tovar
nebude doručený podľa ich časových preferencií. 30 % respondentov navyše uviedlo, že v dôsledku
predchádzajúcej skúsenosti s pomalým doručením už v internetovom obchode opakovane nenakúpili.


Rýchlosť zohráva kľúčovú úlohu najmä pri potravinách a liekoch


Doručenie v deň objednania je pre ľudí mimoriadne dôležité najmä v špecifických kategóriách
produktov. Pokiaľ ide o nákup v digitálnych supermarketoch, až 80 % respondentov vyjadrilo
preferenciu doručenia do 90 minút alebo v ten istý deň. „V segmente online nákupu potravín
vyžadujú spotrebitelia vysoké štandardy. Okrem rýchleho doručenia, ideálne v konkrétnom časovom
slote, očakávajú aj dodržiavanie prísnych hygienických štandardov. V DODO preto zaisťujeme
najvyššie potravinárske štandardy, ktoré zahŕňajú hĺbkový proces čistenia termoboxov na prepravu
potravín či vozidiel. Samozrejmosťou je pre nás dodržiavanie teplotného reťazca, teda že počas
prepravy udržujeme správnu teplotu všetkých surovín, vďaka čomu prídu objednané potraviny k
zákazníkovi v 100 % kvalite,“
dodáva Ivo Velíšek.


Doručenie v ten istý deň môže byť praktické pre situácie, keď zákazník potrebuje určitý tovar veľmi
rýchlo, ale nemá možnosť osobného nákupu. Týka sa to najmä kategórie liekov a zdravotných
doplnkov, kde by doručenie v rovnaký deň preferovalo 52 % opýtaných. „Potvrdzujú to naše
skúsenosti z českého trhu, kde DODO zaisťuje expresné doručenie v deň objednania pre sieť lekární
Dr.Max. Na začiatku sme rozvážali niekoľko desiatok zásielok týždenne. Teraz ich už sú stovky denne a
ich počet neustále rastie. Dopyt po expresnom doručení v deň objednania naprieč segmentmi výrazne
rastie,“
opisuje situáciu na českom trhu Peter Menky, obchodný a marketingový riaditeľ celej
technologicko-logistickej spoločnosti DODO.


Čím mladšia generácia, tým rýchlejšie chce mať nákup doma


Dopyt po rýchlom doručení je na vzostupe predovšetkým medzi mladšími generáciami, ktoré sú
zvyknuté na technológie a nakupovanie na internete. Dáta Európskeho štatistického úradu Eurostat
ukazujú, že v minulom roku pomohli rastu segmentu elektronického obchodu najmä ľudia vo veku 25
až 34 rokov. Z tejto vekovej skupiny až 87 % jednotlivcov uskutočnilo nákup produktu alebo služby
online.


Prieskum spoločnosti DODO skúma nákupné preferencie naprieč generáciami. Do 90 minút alebo
v rovnaký deň by chcelo mať svoj tovar doma 36 % opýtaných z generácie Z v porovnaní s 23 %
z generácie X. Generácia Z postupne vstupuje na trh práce a začína získavať finančnú nezávislosť. S
nárastom ich kúpnej sily bude čoraz dôležitejšie prispôsobiť sa ich nákupným preferenciám, medzi
ktoré patrí široký výber tovaru s dôrazom na kvalitu.

_ _ _ _ _


Metodológia prieskumu


Kvantitatívny prieskum metódou CAWI realizovala pre technologicko-logistickú spoločnosť DODO výskumná agentúra Behavio. Zber dát prebiehal formou online dotazníka v období od 23. februára do
2. marca 2023 na reprezentatívnej vzorke (vek, pohlavie, región) 1200 respondentov v Slovenskej republike.


O spoločnosti DODO


Doménou spoločnosti DODO je moderná a ekologicky šetrná mestská logistika riadená komplexnou dátovou platformou, ktorá firme zaisťuje maximálnu efektivitu a presnosť pri doručovaní, najčastejšie hneď v deň objednania. Technologicko-logistická firma DODO je spoľahlivým riešením poslednej míle pre B2B klientov ako Tesco, KFC, NAY, Decathlon, Rossmann alebo Dr.Max. DODO, ktorá aktuálne operuje s viac ako 2 300 kuriérmi a 1 000 vozidlami, poskytuje svoje služby v domácej Českej republike, na Slovensku, v Maďarsku, Poľsku, Nemecku, Rakúsku a Bulharsku. Rebríček Deloitte Technology Fast 50 zaradil DODO medzi najrýchlejšie rastúce firmy v regióne strednej Európy.