Spoločnosť DODO robí mestskú logistiku inteligentnejšou
V roku 2016 rozbiehal český podnikateľ Michal Menšík firmu s pár kuriérmi. Dnes ich má spoločnosť DODO viac ako dvetisíc, pôsobí na siedmich európskych trhoch a rozvíja nové logistické technológie. Prostredníctvom nich sa snaží, aby bola mestská logistika čo najefektívnejšia a zároveň udržateľná.
Inteligentná logistika v 76 mestách Európy a naprieč 13 segmentami
Technologicko-logistická spoločnosť DODO v súčasnosti poskytuje logistické služby založené na dátach, ktoré uľahčujú doručovanie objednávok. S využitím pokročilých technológií sa snaží znižovať negatívny dopad prepravy tovaru na mestské životné prostredie. DODO nie je len logistická, ale predovšetkým technologická spoločnosť, ktorá vyvinula a neustále zlepšuje svoju vlastnú logistickú platformu GAIA, ktorá v reálnom čase vyhodnocuje robustný objem dát z aktuálnej prevádzky a pracuje s prediktívnymi modelmi na báze umelej inteligencie. Inteligentné plánovanie dovoľuje koncentrovať maximum objednávok na optimálne zostavené trasy. Kuriéri tak dokážu rozviezť zásielky pre viac zákazníkov s tým, že najazdia menej kilometrov.
Technológie považujeme v logistike za absolútne kľúčové, preto sme sa rozhodli rozvíjať vlastnú platformu. Ak má obchodník v logistike dobrú technologickú podporu, dokáže zákazníkovi ponúknuť kvalitnejšiu službu, napríklad v podobe doručenia na presný čas, čo na Slovensku nie je bežné. Lepšia zákaznícka skúsenosť pomáha budovať dôveru k obchodníkom, hovorí Ivo Velíšek, CEO DODO pre Slovensko a Česko.
Spoločnosť DODO pôsobí v 76 mestách a na siedmich európskych trhoch, pričom firma operuje v trinástich rôznych segmentoch od potravín cez elektroniku a drogériu až po liečivá. Medzi najznámejších klientov DODO na slovenskom trhu patria Tesco alebo Foodpanda.
Nová investícia ponúka príležitosti na rast
V roku 2022 sa spoločnosti DODO opäť podarilo prekonať čísla z minulého roka a aj napriek napätej ekonomickej situácii zaznamenala medziročný rast objednávok o 49 percent na 5,8 milióna. Obrat vo výške 1,3 miliardy českých korún predstavuje medziročný rast o 39 %. Počas najrušnejšieho dňa DODO naprieč trhmi, kde pôsobí, rozviezlo celkovo 25 497 objednávok. O plynulý chod všetkých logistických procesov sa staralo viac ako 2-tisíc kuriérov a tiež 230 zamestnancov vo vývoji, financiách, marketingu a obchode.
Minulý rok sme sa sústredili na nastavenie mechanizmov pre systematickú expanziu na veľké západné trhy a v roku 2023 chceme túto prípravu naplno využiť. Naďalej pracujeme na rozvoji našej vlastnej logistickej platformy, ktorá je pre našu prevádzku a expanziu kľúčová. Rovnako sa sústreďujeme na náš franšízový model, ktorý umožňuje efektívnu expanziu, uviedol CEO DODO Group Michal Menšík.
Viac ako 41 miliónov kilometrov a tlak na udržateľnosť
V roku 2022 najazdili kuriéri DODO viac ako 41 miliónov kilometrov. S pokračujúcim rastom stúpa aj dôraz na udržateľnosť. O minimalizovanie počtu najazdených kilometrov sa stará logistická platforma GAIA. Spoločnosť zároveň pravidelne testuje nové možnosti doručenia, ako napríklad využitie dronov na rozvoz v mestách, ktoré sa začiatkom roka uskutočnilo v Budapešti.
Vypracovali sme sa do pozície jedného z troch najväčších hráčov v logistike poslednej míle v Európe a budeme pokračovať v budovaní zdravého a odolného biznisu. Zároveň chceme nastavovať nové trhové štandardy v doručovaní naprieč všetkými segmentmi, či už ide o doručovanie v deň objednania, alebo doručenie v presnom časovom slote podľa preferencie zákazníka, sumarizuje plány na budúci rok Michal Menšík
Okrem rastu, nových posíl či prechodu na skupinové riadenie spoločnosti, v rámci ktorého prišiel do DODO Ivo Velíšek, ktorý pôsobí ako CEO pre slovenský a český trh, zvíťazila firma v roku 2022 v súťaži Franchisa roka a bola opätovne zaradená do rebríčka najrýchlejšie rastúcich technologických firiem v regióne strednej Európy Deloitte Technology Fast 50.
Doručenie dvoma kuriérmi, ale aj drony
Jedným z konceptov, ktoré chce spoločnosť DODO rozvíjať je zónová logistika, ktorá funguje na princípe zdieľania vozidiel a objednávok v určitej lokalite. Ide o vysoko efektívny spôsob, ktorý je zároveň šetrný k životnému prostrediu. Cieľom je čo najviac využiť kapacity dopravných prostriedkov a skrátiť tak trasu k zákazníkom.
V reakcii na zvyšujúci sa dopyt po nákupe nadrozmerného tovaru, ako sú práčky, chladničky alebo nábytok z internetu, spustila spoločnosť DODO doručovanie dvoma kuriérmi. Pilotný projekt je momentálne dostupný v Českej republike a v Maďarsku, a rokovania so zákazníkmi prebiehajú aj v ďalších krajinách vrátane Slovenska.