28/09/2023

Umelá inteligencia pomôže s predikciou objednávok

Zákazníci pozerajú okrem kvality produktu aj na spoľahlivosť doručenia a prieskumy dokazujú, že zlá
skúsenosť s dopravou ich môže odradiť od opakovaného nákupu. Technologicko-logistická spoločnosť
DODO vyvíja nový algoritmus na predpoveď objednávok, ktorý má potenciál zlepšiť zákaznícku
skúsenosť.


Bratislava, 28. september 2023 – Logistika na poslednej míli je kľúčovým pilierom e-commerce, ktorý
zabezpečuje rozvoz zásielok zákazníkom a zákazníčkam. K zlepšovaniu ich skúsenosti čoraz viac
prispievajú moderné technológie, ktoré dokážu nielen ovplyvniť samotný zážitok z nakupovania, ale aj
zvýšiť presnosť doručenia tovaru.


Predpoveď objednávok s presnosťou na hodiny


V súčasnosti je už možné do vysokej miery automatizovať procesy, čo výrazne pomáha firmám
zefektívňovať ich prevádzku. Výnimkou nie je ani odvetvie mestskej logistiky, kde sa začínajú
presadzovať inovácie, ktoré menia zaužívané logistické operácie. „V logistike využívame špecifické AI
algoritmy, ktoré nám pomáhajú s optimalizáciou doručovania na poslednej míli. Analýza veľkého
objemu dát vie podporiť trasovanie a plánovanie zásielok, minimalizovať čas prepravy, znížiť spotrebu
paliva a zlepšiť celkové využitie zdrojov,“ vysvetľuje Ivo Velíšek, CEO DODO pre Slovensko a Českú
republiku
a dodáva, že pomocou dát je možné predpovedať dokonca aj dopyt.


Technologicko-logistická spoločnosť DODO aktuálne vyvíja nový algoritmus na predikciu objednávok,
ktorý dokáže predpovedať počet objednávok 14 dní vopred. Vďaka nemu bude môcť lepšie plánovať
potrebné množstvo kuriérov a vozidiel. Spoločnosť DODO v súčasnosti testuje už štvrtý model, ktorý
vykazuje chybovosť približne 10 % a na najvyťaženejších pobočkách svojich klientov dokonca len okolo
6 %.


„Môže to znieť ako hudba budúcnosti, ale nástroj na predikciu objednávok vyvíjame už dnes vďaka
algoritmom strojového učenia. Čo najpresnejšia predpoveď je pre nás kľúčová predovšetkým v
dvoch oblastiach – plánovaní kapacít a optimalizácii nákladov. Strojové učenie a prediktívna analýza
pracujú s historickými údajmi, trhovými trendami či sezónnosťou dopytu s cieľom vytvoriť presné
prognózy,“
hovorí Velíšek.


Moderné technológie aj na poslednej míli


Technológie zásadným spôsobom zvyšujú spokojnosť zákazníkov a pomáhajú udržať náskok vo vysokej
konkurencii. Pre firmy všetkých veľkostí bude kľúčové, aby si zvolili také inovácie, ktoré sú založené na
ich individuálnych potrebách a možnostiach. Malému e-shopu môže pomôcť čiastočná automatizácia
účtovných procesov či objednávok, kým veľké značky a nadnárodné reťazce implementujú
sofistikované riešenia.


„Nástup umelej inteligencie v odvetviach e-commerce a aj mestskej logistiky štartuje novú éru
z pohľadu efektivity, produktivity a udržateľnosti. Firmy sa jej v budúcnosti pravdepodobne nebudú
môcť vyhnúť. Naopak, kto ju začne využívať teraz, bude môcť už dnes profitovať z konkurenčnej
výhody a do budúcna sa jeho náskok napredovaním tejto technológie môže ďalej zvýšiť. V DODO si
chceme udržať technologickú výhodu, preto pracujeme s najnovšími technológiami vrátane umelej
inteligencie a pomocou nich inovujeme naše služby,“
dodáva Peter Menky, CCO technologickologistickej spoločnosti DODO.

_ _ _ _ _


O spoločnosti DODO


Doménou spoločnosti DODO je moderná a ekologicky šetrná mestská logistika riadená komplexnou dátovou platformou, ktorá firme zaisťuje maximálnu efektivitu a presnosť pri doručovaní, najčastejšie hneď v deň objednania. Technologicko-logistická firma DODO je spoľahlivým riešením poslednej míle pre B2B klientov ako Tesco, KFC, NAY, Decathlon, Rossmann alebo Dr. Max. DODO, ktorá aktuálne operuje s viac ako 2 300 kuriérmi a 1 000 vozidlami, poskytuje svoje služby v domácej Českej republike, na Slovensku, v Maďarsku, Poľsku, Nemecku, Rakúsku a Bulharsku. Rebríček Deloitte Technology Fast 50 zaradil DODO medzi najrýchlejšie rastúce firmy v regióne strednej Európy.